Πέμπτη 12 Ιανουαρίου 2012

ΣΧΟΛΙΑΣΜΟΣ ΝΟΜΟΣΧΕΔΙΟΥ ΓΙΑ ΤΗ ΔΙΚΑΙΗ ΔΙΚΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΚΑΤΑΠΟΛΕΜΗΣΗ ΦΑΙΝΟΜΕΝΩΝ ΑΡΝΗΣΔΙΚΙΑΣ (όπως κατατέθηκαν στη διαβούλευση)

1.νομικά πρόσωπα
Ενστάσεις:
- Παραβίαση το δικαιώματος του συνεταιρίζεσθαι. Δεν υπάρχει δικαιολογητικός λόγος διατήρησης της εποπτείας και μάλιστα από εισαγγελείς.
- Χρονοβόρα και άσκοπη η δυνατότητα εφέσεως. Αφού γίνεται μόνο έλεγχος νομιμότητας, αν λείπει κάποιο στοιχείο θα γίνεται συμπλήρωση του.
- Ενδεικτικό της προχειρότητας της διάταξης είναι ότι ενώ προβλέπει επικύρωση καταστατικού από τον ειρηνοδίκη, την καταχώρηση αυτού την διατηρεί στο πρωτοδικείο. Περαιτέρω επιβάρυνση του πολίτη ή της γραμματείας των δικαστηρίων με άσκοπη μετακίνηση και έξοδα.
Πρόβλεψη:
-Υπερφόρτωση των Ειρηνοδικείων
-Ταλαιπωρία πολιτών
Πρόταση:
- Διατήρηση αρμοδιότητας στο πρωτοδικείο. Δημιουργία διαδικασίας αντίστοιχης με τις αποφάσεις προσημείωσης ή τις διαταγές πληρωμής (άρα κατάργηση εγγραφής στο πινάκιο) και κατάργηση του περιττού δικαιώματος Εφέσεως και των κοινοποιήσεων. Προσκόμιση στο φάκελο με τα υπόλοιπα στοιχεία και της υπό έκδοση απόφασης (όπως σε προσημειώσεις και διαταγές πληρωμής). Δημοσίευση σε ιστοσελίδα αντίστοιχη της διαύγειας (που θα δημιουργηθεί) και στην οποία σταδιακά θα καταχωρηθούν και όλα τα υφιστάμενα σωματεία (με σκοπό την κατάργηση των απαρχαιωμένων βιβλίων σωματείων)

2.Τόκος επιδικίας
Ενστάσεις:
-Ανούσια διάταξη με πολλά ερμηνευτικά και ηθικά ζητήματα.
-Ο οφειλέτης δεν είναι υποχρεωτικά κακόπιστος και κακώς τεκμαίρεται ως τέτοιος από την διάταξη.
-Η αναβολή είναι δικονομικό δικαίωμα και δεν πρέπει να εμποδίζεται με κανένα τρόπο.
Πρόταση:
- Κατάργηση της διάταξης.
- Συσχέτιση δικαιώματος ασκήσεως ενδίκου μέσου με καταβολή τμήματος του επιδικασθέντος ποσού, όπως ισχύει στις αναστολές των πλειστηριασμών(άρθρο 1000 Κ.ΠολΔ.)
Εναλλακτικά:
-Εκ του νόμου προσωρινά εκτελεστές όλες οι αποφάσεις (και διαταγές πληρωμής) που αφορούν χρηματικές οφειλές, χωρίς δικαίωμα ανακοπής. Σε περίπτωση δικαίωσης του εναγομένου-καθ’ ου, σε πρώτο ή δεύτερο βαθμό, πρόβλεψη αποζημίωσης από τον ενάγοντα (με την ίδια απόφαση και εφόσον υπάρχει σχετικό αίτημα) που θα ορίζεται σε ποσοστό επί του αιτηθέντος με την αγωγή (ή διαταγή πληρωμής) ποσού (ενδεικτικά 1/4 αυτού).
-Σε κάθε περίπτωση η δικαστική δαπάνη δεν μπορεί να μετατραπεί σε «ποινη». Το αν πρέπει να αυξηθεί ή όχι είναι άλλο, ανεξάρτητο με την παρούσα διάταξη, ζήτημα.

3.Διαζύγιο
Ενστάσεις:
- 94§2 Συντάγματος: Οι ιδιωτικές διαφορές (όπως τα διαζύγια) υπάγονται στα πολιτικά δικαστήρια (και όχι σε ιδιώτες, όπως είναι οι δικηγόροι).
- Πλήρης αποσύνθεση του θεσμού του γάμου και διάλυση του κοινωνικού ιστού. Στο παραμικρό καβγά, για ασήμαντη αφορμή (χαρακτηριστικό της ιδιοσυγκρασίας του Νεοέλληνα), θα εκδίδεται διαζύγιο.
- Παντελής έλλειψη έρευνας από το υπουργείο για το πόσοι γάμοι σώθηκαν λόγω της δεύτερης συζήτησης, που δίνει τη δυνατότητα στο ζευγάρι να σκεφθεί πιο ψύχραιμα και ορθολογικά, γεγονός απαραίτητο, ιδίως όταν υπάρχουν τέκνα.
- Αν το Πρωτοδικείο Αθηνών έχει πολλά συναινετικά, όπως διατύπωσε ο υπουργός Δικαιοσύνης στο ενημερωτικό του σημείωμα, τότε να διασπαστεί το Πρωτοδικείο Αθηνών σε περισσότερο Πρωτοδικεία. Δεν είναι σωστό να διαλυθεί ο θεσμός του γάμου που έχει σώσει την ίδια την οντότητα του ελληνισμού, λόγω της κακής οργάνωσης των Πρωτοδικείων Αθήνας, Πειραιά και Θεσσαλονίκης.
- Οι δύο συζητήσεις δεν είναι άσκοπη ταλαιπωρία αλλά ανάχωμα στην επιπολαιότητα του νεοέλληνα.
Πρόβλεψη:
- Διακωμώδηση του θεσμού του γάμου, πληθώρα διαζυγίων.
Πρόταση:
- Διατήρηση του υπάρχοντος θεσμού, με υποχρεωτική την ύπαρξη διαφορετικών δικηγόρων για κάθε διάδικο.
- Θεσμοθέτηση του καθεστώτος που ισχύει σε Πρωτοδικεία της επαρχιάς (πχ. Κέρκυρα) να προσκομίζεται από τους δικηγόρους και η απόφαση, όπως γίνεται στις διαταγές πληρωμής και τις προσημειώσεις.
Εναλλακτικά:
- Εφαρμογή της ρύθμισης με δημιουργία ασφαλιστικών δικλίδων πχ. Πιστοποίηση από σύμβουλο γάμου ότι ο γάμος δεν σώζεται μετά από σειρά συγκεκριμένου αριθμού επισκέψεων και επειδή το επάγγελμα του σύμβουλου γάμου δεν είναι διαδεδομένο στην Ελλάδα, το ρόλο αυτό έχει θα δικηγόρος (διαφορετικός από αυτούς των συζύγων).

4.Διαθήκη
Ενστάσεις:
- Η διατήρηση της ισχύουσας διαδικασίας με απλή μεταφορά στα ειρηνοδικεία δεν συμβάλλει στην επιτάχυνση.
- Τα περισσότερα Ειρηνοδικεία δεν έχουν μόνιμο Ειρηνοδίκη και έχουν δικάσιμο μια φορά το μήνα, συνεπώς θα υπάρχει περαιτέρω καθυστέρηση.
Πρόταση:
Διατήρηση της αρμοδιότητας στο πρωτοδικείο. Δεν απασχολείται ο δικαστής με μια υπογραφή στα πρακτικά δημοσίευσης.

5.Κληρονομητήριο
Ένσταση:
- Η μεταφορά της ισχύουσας διαδικασίας στο ειρηνοδικείο δε συμβάλλει στην επιτάχυνση.
Πρόταση:
- Διατήρηση της αρμοδιότητας στο πρωτοδικείο με προσκόμιση από το δικηγόρο και της υπό έκδοση απόφασης, ώστε στον πρωτόδικη να απομένει μόνο ένας τυπικός έλεγχος.

7.Δικαστική διαμεσολάβηση
Ενστάσεις:
- 94§2 Συντάγματος: Οι ιδιωτικές διαφορές υπάγονται στα πολιτικά δικαστήρια (και άρα δεν είναι προϊόν συναλλαγής όπως μετατρέπονται με την παρούσα διάταξη)
- Σε πολλά επαρχιακά πρωτοδικεία οι το σύνολο των Πρωτοδικών έρχονται από πάρεδροι ή έχουν μικρή εμπειρία, κατά συνέπεια το βάρος πέφτει αποκλειστικά στον Πρόεδρο Πρωτοδικών ή σε πρωτόδικες που δεν μπορούν να το «σηκώσουν».
- Απαιτούνται τουλάχιστον 3 ακροάσεις (δύο ξεχωριστές και μία κοινή), γεγονός που σημαίνει ότι ο Πρόεδρος Πρωτοδικών δεν θα κάνει άλλη δουλεία από να κλείνει ραντεβού για ακροάσεις.
- Δεν αποτρέπονται οξύτητες αφού η κάθε πλευρά θα υποστηρίξει την άποψή της με την ίδια ένταση που θα το έκανε και στα πλαίσια της δίκης.
- Η οξύτητα δεν οφείλεται στη δίκη αλλά στο κοινωνικό και μορφωτικό επίπεδο των διαδίκων και των δικηγόρων.
- Μειονέκτημα του μη έχοντος τη δυνατότητα να παρευρίσκεται στις διαπραγματεύσεις διαδίκου (πχ. κάτοικοι εξωτερικού) και αμφισβήτηση αν ο δικηγόρος έκανε καλά τη δουλειά του.
- Διευκολύνονται οι συναλλαγές και ο επηρεασμός του δικαστή. Ο αδύναμος (οικονομικά – κοινωνικά) διάδικος θα είναι απροστάτευτος. Σε μια κοινωνία που αρέσκεται σε καταγγελίες, θεσμοθετείται κατ’ ιδίαν συναλλαγή πίσω από κλειστές πόρτες.
Πρόβλεψη:
Παταγώδης αποτυχία του θεσμού, όπως ακριβώς συνέβη με αυτόν της συμβιβαστικής επίλυσης.
Πρόταση:
Πλήρης κατάργηση του θεσμού ως ασύμβατου με την ελληνική πραγματικότητα και αναποτελεσματικού.

8.Αναβολή λόγω αποχής
Ενστάσεις:
- Διάταξη εκτός πραγματικότητας. Τα προβλήματα της δικαιοσύνης δεν λύνονται με ασκήσεις επί χάρτου.
- Αν, καθ’ υπέρβαση του αριθμού του πινακίου, ορίζονται και αυτές οι υποθέσεις, την ημέρα εκείνη απλά δεν θα εκδικάζονται λόγω ωραρίου.
- Ανεπίτρεπτη διάκριση των αναβολών σε «καλές» και «κακές». Γιατί η αναβολή από αποχή να ορίζεται σε 90 μέρες ενώ αν ζητηθεί από διάδικο να ορίζεται με τη σειρά του πινακίου; Δεν υπάρχει απολύτως κανένας δικαιολογητικός λόγος.
Πρόταση:
- Κατάργηση της διάταξης ως ασύμβατης με την πραγματικότητα των ελληνικών δικαστηρίων.
- Η προσθήκη που πρέπει να γίνει στο συγκεκριμένο άρθρο είναι η εξής:
Όταν ζητείται αναβολή από το διάδικο θα πρέπει να δίνεται υποχρεωτικά και άνευ εξετάσεως του λόγου. Αυτό θα συμβάλλει σε δύο κατευθύνσεις.1)Θα εκλείψει το θλιβερό και αντισυναδελφικό φαινόμενο του «ξεκατινιάσματος» των δικηγόρων (και της καθυστέρησης της διαδικασίας) για μια αναβολή. 2)Θα συμβάλλει στην κατάργηση της προεκφώνησης των υποθέσεων στα Μονομελή Πρωτοδικεία και της καθυστέρησης στο «μοίρασμα» των υποθέσεων στους δικαστές. Έτσι οι πρωτοείσακτες υποθέσεις θα τεκμαίρεται ότι θα αναβληθούν, θα μοιράζονται παρ’ ολ’ αυτά στους δικαστές μαζί με τις εξ αναβολής, μερικές μέρες πριν τη δικάσιμο και αν τυχόν κάποια πρωτοείσακτη γίνει, δεν χάθηκε ο κόσμος που ένας δικαστής θα έχει κάνει μια παραπάνω υπόθεση από τους συναδέλφους του.
- Θέσπιση διάταξης που, όπως και στην ποινική δικονομία, να εξαιρεί τις αναβολές λόγω αποχής, απεργίας κλπ, από την επιτρεπτή αναβολή, ώστε να μη ματαιώνονται οι υποθέσεις και υποχρεώνονται οι ενάγοντες να επαναφέρουν τη συζήτηση με κλήση (που συνεπάγεται έξοδα και χρόνο).

9. Πολυμελές Πρωτοδικείο
Ενστάσεις:
- Άσκοπη ταλαιπωρία των διαδίκων και κυρίως των μαρτύρων.
- Δίκες συναλλαγής πίσω από κλειστές πόρτες. Στοχοποίηση του εισηγητή δικαστή.
- Δίκες παρωδία προς όφελος των ισχυρών και εις βάρος του μέσου πολίτη.
Φωτογραφική διάταξη υπέρ Τραπεζών, Εταιρειών, Βιομηχάνων.
- Οι δίκες θα πρέπει να γίνονται υποχρεωτικά εκεί που υπάρχει το μηχάνημα μαγνητοφώνησης, το οποίο είναι 1 σε κάθε επαρχιακό πρωτοδικείο. Συνωστισμός εισηγητών, διαμαρτυρίες δικηγόρων, παράπονα διαδίκων για το ποιος θα δικάσει πρώτος τις υποθέσεις του.
Πρόβλεψη:
- Ανεδαφική και ανεφάρμοστη πρόταση. Άσκοπη ταλαιπωρία όλων των εμπλεκομένων στη δίκη.
Πρόταση:
- Διατήρηση του ισχύοντος καθεστώτος

12. Παράβολο
Ενστάσεις:
- Αντισυνταγματική διάταξη, περιορίζει ανεπίτρεπτα το δικαίωμα του πολίτη για δικαστική προστασία.
- Αν στο βωμό της επιτάχυνσης καταργηθούν δικονομικά δικαιώματα, τότε η επιτάχυνση δεν έχει αξία.
- Υπό την παρούσα οικονομική συγκυρία, μετατροπή του πρωτοβάθμιου δικαστή σε αρεοπαγίτη.
Προτάσεις:
- Διάκριση ανάλογα με το αν είναι δυνατή (και οικονομικά εφικτή) η επαναφορά των πραγμάτων στην προτέρα κατάσταση ή όχι, αν εκτελεστεί η απόφαση. Αν ναι, η απόφαση εκ του νόμου να είναι υποχρεωτικά (εφόσον υπάρχει σχετικό αίτημα) προσωρινώς εκτελεστή κατά ένα μέρος της ή και στο σύνολό της, οπότε σε περίπτωση δικαίωσης του ασκούντος το ένδικο μέσο, απλά θα επανέρχονται τα πράγματα στην προτέρα κατάσταση (με δυνατότητα αποζημίωσης που προβλέπεται και σήμερα). Αν όχι, τότε το παράβολο θα πρέπει να επιδικάζεται με την έκδοση της απόφασης και εφόσον αυτή αφορά απόρριψη του ενδίκου μέσου ως ανεπίδεκτου δικαστικής εκτιμήσεως ή ως προφανώς αβάσιμου ή απαράδεκτου.

13.Ειδ. διαδ.-Προκατάθεση Προτάσεων
Εντάσεις:
- Αν είναι να ισχύσει η προκατάθεση προτάσεων, να εκδοθεί η εγκύκλιος που εκκρεμεί από το 2001 και να ισχύσει το 20ημερο και για το Μονομελές Πρωτοδικείο.
- Ο δικαστής δεν προλαβαίνει (οταν θέλει) να διαβάσει την Αγωγή, δεν πρόκειται να βρει χρόνο να διαβάσει και τις προτάσεις.
Πρόταση:
- Πραγματική και ουσιαστική καινοτομία θα ήταν η καθιέρωση του αμερικάνικου συστήματος, όπου ο δικαστής δεν ρωτά αλλά συντονίζει τη διαδικασία. Από τη στιγμή που ισχύει στην πολιτική δικονομία η αρχή της διαθέσεως, είναι άδικο να κρίνονται υποθέσεις λόγω ερωτήσεων που έκανε ο δικαστής και δεν τις είχε σκεφθεί ο δικηγόρος του διαδίκου. Έτσι θα απαλλαγούν οι δικαστές από την χρονοβόρα προεργασία των υποθέσεων και θα εκδώσουν καμιά απόφαση παραπάνω.

14.Ανακοπή κατά διαταγής πληρωμής
Ενστάσεις:
- Αδυναμία προσδιορισμού των υποθέσεων εντός 60 ημερών.
- Απαράδεκτη η διατήρηση της αναστολής από το πρωτοβάθμιο δικαστήριο μέχρι την τελεσιδικία.
- Σύγκρουση με το σύστημα διάθεσης (106 ΚΠολΔ).
- Δημιουργία παρελκυστικών υποθέσεων. Άσκοπη επιβάρυνση Δικαστών. Επιβράβευση του οφειλέτη.
Προτάσεις:
- Διατήρηση της διάταξης ως έχει σήμερα με την εξής τροποποίηση:
Κατάργηση της δεύτερης κοινοποίησης και της δεύτερης προθεσμίας ανακοπής(ενδεχομένων με αύξηση της προθεσμίας της πρώτης προθεσμίας ανακοπής σε 20 μέρες).

15.Ειδ. Διαδ.-Συζήτηση
Ενστάσεις:
- Τα δικόγραφα στις ειδικές διαδικασίες είναι συνήθως πολυσέλιδα, με πληθώρα νομικών και ουσιαστικών ζητημάτων. Ουτοπική η έκδοση απόφασης στους προβλεπόμενους χρόνους.
- Ανεδαφική η προκατάθεση προτάσεων. Ακυρώνει την προφορικότητα της διαδικασίας. Τι νόημα θα έχει η εξέταση μαρτύρων αν τα λοιπά αποδεικτικά μέσα έχουν προκατατεθεί; Πότε θα κατατίθεται η προσθήκη με το σχολιασμό των μαρτυρικών καταθέσεων; (πχ. Θα εκδίδεται απόφαση σε τροχαίο χωρίς σχολιασμό των μαρτυρικών καταθέσεων;)
Πρόταση:
-Διατήρηση ισχύουσας διάταξης.
Τα στοιχεία που είχε επικαλεστεί ο Υπουργός στο ενημερωτικό σημείωμα είναι παραπλανητικά. Αποδεικνύουν την κατάσταση στο Πρωτοδικείο Αθηνών, όχι στην επαρχία. Το πρόβλημα της Αθήνας μπορεί να λυθεί μόνο με ένα τρόπο. Δημιουργία Πρωτοδικείων (και αντίστοιχων δικηγορικών συλλόγων) όπου υπάρχουν Ειρηνοδικεία κατ’ αρχάς και αργότερα με ορθολογικό σχεδιασμό και όπου αλλού κριθεί σκόπιμο. Η επιχείρηση «αθηνοποίησης» της δικαιοσύνης απλά θα καταστρέψει το επίπεδο της δικαιοσύνης και στην υπόλοιπη Ελλάδα.
-Η σκέψη θέσπισης προθεσμιών για έκδοση αποφάσεων είναι ορθή. Για να είναι ρεαλιστικά εφαρμόσιμη όμως προϋποθέτει το διαχωρισμό αστικών από ποινικούς δικαστές σε όλη της Ελλάδα (και όχι μονο στα μεγάλα πρωτοδικεία όπως προτείνουν οι δικαστές).Τότε και μόνο τότε θα είναι εφικτή και επιβεβλημένη η θέσπιση χρονοδιαγράμματος για την έκδοση όλων των αποφάσεων και μάλιστα με συγκεκριμένες κυρώσεις (διαβαθμισμένη στέρηση μισθού και μετά την συμπλήρωση συγκεκριμένου αριθμού καθυστερήσεων, απόλυση του δικαστή ως προφανώς ανεπαρκούς.)

16. Ασφ. μέτρα.
Ενστάσεις:
- Όσες διατάξεις του νομοσχεδίου προβλέπουν αποκλειστική προθεσμία συζήτησης ή έκδοσης αποφάσεως κινούνται στη σφαίρα του παραλόγου και απλά είναι ανεφάρμοστες.
- Τα ασφαλιστικά μέτρα δεν μπορούν να επιφέρουν πλήρη ικανοποίηση του δικαιώματος, συνεπώς η κατάργηση της υποχρεωτικής άσκησης αγωγής είναι αντιδικονομική και απαράδεκτη και πρέπει να επαναπροβλεφθεί.
-  Η αναβολή είναι δικονομικό δικαίωμα για το διάδικο και εργαλείο για το δικηγόρο και δεν επιτρέπεται να δαιμονοποιείται. Πλέον, με την απαράδεκτη άρση του γεωγραφικού περιορισμού, αποκτά ακόμη μεγαλύτερη σημασία, αφού είναι δεδομένο ότι θα συμπίπτουν δικαστήρια.   
Πρόταση:
- Κατάργηση διαδικασίας προσωρινής διαταγής.
-Αντικειμενοποίηση προσωρινής διαταγής. Σε περιπτώσεις που η ευδοκίμηση της αίτησης ασφαλιστικών μέτρων δεν έχει νόημα αν δεν δοθεί προσωρινή διαταγή (πχ. σε συντηρητική κατάσχεση πρέπει να απαγορεύεται η διάθεση του αντικειμένου μέχρι την έκδοση της απόφασης), να δίνεται υποχρεωτικά, αν υποβληθεί αίτημα. Όπου η προσωρινή διαταγή συνιστά ικανοποίηση του αιτηθέντος δικαιώματος, (πχ. ασφαλιστικά νομής) κριτήριο θα πρέπει να είναι η δυνατότητα επαναφοράς των πραγμάτων στην προτέρα κατάσταση. Η βιασύνη του διαδίκου δεν πρέπει να είναι κριτήριο.
- Το ζήτημα της αναβολής μπορεί να ρυθμιστεί με ενσωμάτωση στο δικόγραφο των ασφ. μέτρων  και αιτήματος αποζημίωσης για την περίπτωση αναβολής, το οποίο θα εξειδικεύεται με τις προτάσεις και εφόσον αποδειχθεί η ζημία του αιτούντος από την καθυστέρηση λόγω της αναβολής θα χορηγείται

17.Εκουσία
Ενστάσεις:
Όχι στα Ειρηνοδικεία. Όταν εφαρμόζεται καλλικράτης στη δικαιοσύνη (ορθά, αν γίνει σωστά), όταν τα ειρηνοδικεία είναι υποστελεχωμένα, όταν δημιουργείται θέμα ευρέσεως διαθέσιμων ημερών, είναι αντιφατικό να υπερφορτώνονται έτσι τα Ειρηνοδικεία.
- Η συγκεκριμένη διάταξη αποτελεί ευθεία επίθεση στο εισόδημα του μικρομεσαίο δικηγόρου. Ποιος θα αναθέσει σε δικηγόρο όταν μπορεί να παρασταθεί αυτοπροσώπως;
Πρόταση.
Διατήρηση του ισχύοντος καθεστώτος. Συζήτησή τους σε αυτοτελή δικάσιμο, μια φορά την εβδομάδα, όπως ήδη ισχύει σε επαρχιακά πρωτοδικεία (και όχι στη δικάσιμο του Μονομελούς) και προσκόμιση σχεδίου απόφασης από τους δικηγόρους.

19. Ανακοπή
- Ορθά καταργείται η δίκη της αναστολής, αφού για να ευδοκιμήσει πρέπει να πιθανολογηθεί ευδοκίμηση της ανακοπής, οπότε αποφεύγεται η διπλή συζήτηση της ανακοπής.
Ενστάσεις:
- Δεν προσδιορίζονται τέλος του 2015 οι ανακοπές, όπως είπε ο Υπουργός στο ενημερωτικό του σημείωμα. Αυτό γίνεται μόνο στην Αθήνα και η λύση είναι η δημιουργία περισσότερων πρωτοδικείων. Άρα δεν υπάρχει δικαιολογητικός λόγος για τη μεταφορά στα ειρηνοδικεία.
- Απαράδεκτη καθυστέρηση στην εκτέλεση. Όλοι οι οφειλέτες θα ασκούν προσχηματικές ανακοπές για να καθυστερήσουν την εκτέλεση.
- Σε περίπτωση αναβολής που είναι δεδομένη λόγω της πληθώρας των Δικαστηρίων και της άρσης του γεωγραφικού περιορισμού,  θα υπάρχει περαιτέρω καθυστέρηση αφού ο δικαστής μόνο μετά τη συζήτηση θα μπορεί να αποφασίσει για την άρση της αναστολής.
- Παραβίαση δικαιώματος διάθεσης(106 Κ.Πολ.Δ)
- Δημιουργία παρελκυστικών υποθέσεων. Άσκοπη επιβάρυνση Δικαστών. Επιβράβευση του οφειλέτη.
Πρόταση:
- Αντικειμενοποίηση αναστολής. Σε περιπτώσεις που είναι δυνατή η επαναφορά των πραγμάτων στην προτέρα κατάσταση (πχ απόδοση χρημάτων, απόδοση μισθίου κλπ) η ανακοπή να έχει ανασταλτικό αποτέλεσμα μέχρι την δικάσιμο. Αν αναβληθεί με ευθύνη του ανακόπτοντος, θα αίρεται αυτοδικαίως. Αν αναβληθεί με ευθύνη του καθ’ ου η ανακοπή θα διατηρείται αυτοδικαίως μέχρι την επόμενη συζήτηση.
- Σε περιπτώσεις που δεν είναι δυνατή η επαναφορά των πραγμάτων στην προτέρα κατάσταση, τότε η ανακοπή θα έχει ανασταλτικό αποτέλεσμα μέχρι την έκδοση της απόφαση επί της ανακοπής, εκτός να ζητήσει αναβολή ο ανακόπτων, οπότε θα αίρεται αυτοδικαίως. Αν η ανακοπή απορριφθεί ως ανεπίδεκτη δικαστικής εκτιμήσεως, απαράδεκτη ή προφανώς αβάσιμη θα επιδικάζεται και αποζημίωση στον καθ’ ου η ανακοπή, ίση με μέρος της αξίας του αντικειμένου (ενδεικτικά ¼), εφόσον το ζητήσει ο καθ΄ ου με τις προτάσεις του επί της ανακοπής και εφόσον αποδείξει βλάβη από την καθυστέρηση της εκτέλεσης λόγω της άσκησης ανακοπής. Το ίδιο δικαίωμα και με τις ίδιες προϋποθέσεις θα ισχύει και για την περίπτωση αναβολής από τον ανακόπτοντα.

24.Πταίσματα
Ενστάσεις:
-Για όλα τα άρθρα.
Απαράδεκτη ρύθμιση που μειώνει την απαξία συμπεριφορών που από το ίδιο το σημείωμα του Υπουργού προκύπτει ότι είναι σύνηθες φαινόμενο στην Ελλάδα.
- Σε συνδυασμό με την οικονομική κρίση, αύξηση εγκλημάτων, άρα και υποθέσεων.
Σωματική βλάβη.
- Άστοχη διατύπωση. Ο ΠΚ μιλά για απλή και εντελώς ελαφρά. Απαραίτητη διευκρίνιση προς αποφυγή ερμηνευτικών προβλημάτων. Με την παρούσα διατύπωση φαίνεται η ελαφρά να γίνεται πταίσμα και η απλή να παραμένει πλημμέλημα.
- Δυσφήμιση.
Ανούσια διάταξη αφού σπάνια ασκείται δίωξη για αυτή. Η δίωξη ασκείται για συκοφαντική δυσφήμιση και μόνο κατά μετατροπή της κατηγορίας μπορεί να τιμωρηθεί κάποιος για απλή, αφού το αν είναι ψευδές το περιστατικό της δυσφήμισης είναι θέμα αποδείξεως. Έτσι είναι βέβαιο ότι η απλή δυσφήμιση θα παραγράφεται.
Πρόταση:
- Διατήρηση υπάρχουσας ρύθμισης και ενδεχομένως αύξηση των ποινών.

27.43 ΚΠΔ
Ενστάσεις:
-  Η συγκεκριμένη ρύθμιση δεν συμβάλλει στην επιτάχυνση, οπότε δεν υπάρχει λόγος να θεσπιστεί.
- Η άποψη ότι η απόδοση της ιδιότητας του κατηγορουμένου αποτελεί ψυχολογικό βάρος είναι λανθασμένη. Ήδη από το 2003, όποιος εκκρεμεί εις βάρος του προκαταρκτική εξέταση δικαιούται να έχει δικηγόρο και να λαμβάνει γνώση των στοιχείων της δικογραφίας, ενώ είναι επιτρεπτή και εις βάρος του άσκηση πολιτικής αγωγής. Άρα όλο το ψυχολογικό φορτίο το αντιμετωπίζει και σε αυτή.
-  Η άσκηση προκαταρκτικής και μετά η επανάληψή της ως προανάκρισης, είναι χρονοβόρα, δαπανηρή και κουραστική ιδίως για τους μάρτυρες.
Πρόταση:
- Κατάργηση της προκαταρκτικής εξέτασης.
- Υποχρεωτική σύνταξη της έγκλησης ή μήνυσης από δικηγόρο.
- Υποχρεωτική αναφορά όλων των αποδεικτικών στοιχείων που είναι εις γνώση του εγκαλούντος – μηνυτή, με θέσπιση διάταξης αντίστοιχης του 269 της ΚΠολΔ
- Κοινοποίηση της υποβληθείσας έγκλησης – μήνυσης στον κατηγορούμενο, με ευθύνη του εγκαλούντος, ώστε να έχει το χρόνο να προετοιμαστεί και να προσκομίσει τα δικά του στοιχεία εξ αρχής, διευκολύνοντας το έργο του εισαγγελέα.
- Θέσπιση παραβόλου μεγάλης αξίας (πχ από 1.000-5.000 Ευρώ για τα πλημμελήματα ανάλογα με τη προβλεπόμενη ποινή κλπ.)  για τις εγκλήσεις – μηνύσεις που θα τεθούν στο αρχείο.

28.Εγκληση
Ενστάσεις:
- Εξωφρενικά υπερβολικό.
- Περιορίζει το συνταγματικά κατοχυρωμένο δικαίωμα του πολίτη για δικαστική προστασία (20§1 Συντ.)
- Αποτυχία του μέτρου, όπως και με την αύξηση από 10 σε 50 ευρώ.
Σχόλια επί απόψεων:
- Το παράβολο έχει τη έννοια της αποτροπής άσκησης έγκλησης και ως τέτοιο είναι απαράδεκτο. Δεν πρέπει να συγχέεται με το δικαίωμα αποζημίωσης του μηνυτή ή του κατηγορουμένου, που προβλέπεται ήδη σε άλλες διατάξεις του ΚΠΔ. Είναι άστοχο και επικίνδυνο.
- Δικομανία είναι η άλλη όψη της νομιμότητας. Είναι δικομανής πχ. κάποιος που διαπιστώνει πολεοδομικές παραβάσεις στην ευρύτερη περιοχή του τόπου κατοικίας του και τις καταγγέλλει; Πρέπει να είμαστε λίγο πιο προσεκτικοί με τις «ταμπέλες». Επίσης δεν είναι δίκαιο και δημοκρατικό να «πληρώνουν» οι πολλοί την «παραξενιά» λίγων. Γιατί οι δικομανείς ανά την Ελλάδα δεν είναι πάνω από 5% των ασκούντων μηνύσεις.
- Ας αφήσουμε την κόντρα δικαστών – δικηγόρων γιατί είναι ανώφελη. Άλλωστε και οι δικαστές από δικηγόροι ξεκινήσατε και δεν νομίζω ότι ανεβήκατε νομικό επίπεδο επειδή πήγατε στη σχολή δικαστών.
Πρόταση:
- Κατάργηση του παραβόλου.
- Υποχρεωτική σύνταξη της έγκλησης ή μήνυσης από δικηγόρο.
- Υποχρεωτική αναφορά όλων των αποδεικτικών στοιχείων που είναι εις γνώση του εγκαλούντος – μηνυτή, με θέσπιση διάταξης αντίστοιχης του 269 της ΚΠολΔ.
- Κοινοποίηση της υποβληθείσας έγκλησης – μήνυσης στον κατηγορούμενο, με ευθύνη του εγκαλούντος, ώστε να έχει το χρόνο να προετοιμαστεί και να προσκομίσει τα δικά του στοιχεία εξ αρχής
- Θέσπιση παραβόλου μεγάλης αξίας (πχ από 1.000-5.000 Ευρώ για τα πλημμελήματα ανάλογα με τη προβλεπόμενη ποινή κλπ.) για τις εγκλήσεις – μηνύσεις που θα τεθούν στο αρχείο.- Κοινοποίηση της υποβληθείσας έγκλησης – μήνυσης στον κατηγορούμενο, με ευθύνη του εγκαλούντος, ώστε να έχει το χρόνο να προετοιμαστεί και να προσκομίσει τα δικά του στοιχεία εξ αρχής
- Θέσπιση παραβόλου μεγάλης αξίας (πχ από 1.000-5.000 Ευρώ για τα πλημμελήματα ανάλογα με τη προβλεπόμενη ποινή κλπ.)  για τις εγκλήσεις – μηνύσεις που θα τεθούν στο αρχείο.

29. Μονομελή Εφετεία Κακουργημάτων
Ενστάσεις:
- Επιπλέον επιβάρυνση δικαστών
- Έλλειψη αιθουσών, διαθέσιμων ημερών και γραμματέων για συνεδριάσεις.
- Πολύ σοβαρές υποθέσεις για να τις εκδικάζει μόνο ένας.
- Στοχοποίηση του Δικαστή – δυνατότητα επηρεασμού του
Πρόταση:
- Απόσυρση διάταξης.
Γενικό σχόλιο:
Είναι σαφές ότι δικαιολογητικός λόγος συντάξεως του νομοσχεδίου είναι η κατάσταση στο Πρωτοδικείο της Αθήνας.Εχω ηδη επισημάνει τον τρόπο επίλυσης του προβλήματος αυτού (άρθρο 15). Ωστόσο, αν στο Υπουργείο πιστεύετε ότι αυτές οι διατάξεις θα συμβάλλουν στην επιτάχυνση της δικαιοσύνης, εφαρμόστε αυτές πιλοτικά στην Αθήνα και αν αποδώσουν, σε 5 χρόνια τις εφαρμόζετε και στην υπόλοιπη Ελλάδα. Γιατί είναι πραγματικά άδικο ένα σύστημα που λειτουργεί σχετικά καλά (παρά τις απίστευτες ελλείψεις σε δικαστές-γραμματείς-υποδομή-αναλώσιμα) στην Επαρχία και χρειάζεται μόνο διορθωτικές παρεμβάσεις να το αποδιοργανώσετε επειδή είναι λάθος δομημένο στο σύστημα της Αθήνας.

30. Ρυθμίσεις για προανάκριση και ανάκριση
Ρυθμίσεις για τη διαδικασία στο ακροατήριο δεν υπάρχουν ενώ θα έπρεπε, γι’ αυτό προτείνω το εξής:
1)Κατάργηση της διακοπής. Διατήρησή της μόνο για υποθέσεις που βρίσκονται σε εξέλιξη. Είναι απίστευτη ταλαιπωρία για όλους του παράγοντες της ποινικής δίκης να περιμένουν μέχρι τη λήξη του ωραρίου για να ακούσουν ότι πρέπει να ξαναέρθουν και την επόμενη μέρα, οπότε μπορεί να ξανασυμβεί το ίδιο, ειδικά δε για του δικηγόρους που δεδομένα θα έχουν κάποιο άλλο δικαστήριο το οποίο θα υποχρεωθούν να αναβάλλουν και μάλιστα τελευταία στιγμή.
2)Ρεαλιστικά πινάκια. Δεν μπορεί Τριμελές Εφετείο Πλημμελημάτων να έχει 35+ υποθέσεις. Δεν μπορεί Τριμελές Εφετείο Κακουργημάτων να έχει 20+ υποθέσεις. Οι αναβολές λόγω ωραρίου είναι ένδειξη αποτυχίας του συστήματος. Καλύτερα να εισαχθεί αργότερα μια υπόθεση, παρά να ενεργοποιηθεί ενας ολόκληρος μηχανισμός 3,4,5 φορές μέχρι αυτή να εκδικασθεί τελικά.

33.Τροποποιήσεις ΚΠΔ
Ουσιαστική επιτάχυνση της ποινικής δίκης είναι η εξής:
1)»Σπάσιμο» του πινακίου σε 3 ενότητες. 9:00-11:00 / 11:30-13:30 / 14:00-16:00.
2)Σε κάθε ενότητα θα περιλαμβάνονται υπό παραγραφή (ή με πολλές αναβολές) υποθέσεις, πρωτοείσακτες υποθέσεις, εφέσεις κλπ. Θα σχηματίζονται δηλαδή 3 αντίστοιχης βαρύτητας πινάκια.
3)Το Δικαστήριο θα δικάζει μέχρι τις 11:00 τις υποθέσεις της πρώτης ενότητας και θα αναβάλλει τις υπόλοιπες, θα έχει δε 30 λεπτά για σύσκεψη.Η ίδια διαδικασία θα ακολουθείται και στις άλλες δύο ενότητες.
Αποτέλεσμα.
1)Όλες οι υπο παραγραφή υποθέσεις θα εκδικάζονται.
2)Θα υπάρχει πιθανότητα να εκιδκασθούν και κάποιες πρωτοείσακτες, που με το σημερινό σύστημα είναι απίθανο.
3)Δεν θα χάνουν οι δικηγόροι, οι διάδικοι και οι μάρτυρες όλη την ημέρα περιμένοντας το ωράριο.
4)Δεν θα υπάρχει ο συνωστισμός τόσων ανθρώπων στην αίθουσα του δικαστηρίου.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Σημείωση: Μόνο ένα μέλος αυτού του ιστολογίου μπορεί να αναρτήσει σχόλιο.